Img

Ez egy visszatérő kérdés, hogy milyen játékot vegyünk a gyereknek.
Ebben és a következő néhány bejegyzésben szeretnék segítségetekre lenni játékügyben.

Igyekszem úgy összeállítani a bejegyzéseket, hogy a 0 hónapos kortól indulok és eljutok egészen a 3. életévig.

Lesznek konkrét játéktippek, leírások és minden, ami a segítségetekre lehet.

Most néhány alapelvet szeretnék leírni a játékokról- azok mellett, hogy legyen biztonságos, könnyen tisztítható és legyen bababarát anyagból.

  1. A személyes kapcsolatot, a személyes játékot semmi nem helyettesíti. Játszunk a gyermekünkkel. Élvezze ő is és mi is😊 Merjük elengedi magunkat, merjünk nevetni vele, örüljünk és dicsérjük meg azért, amit ügyesen csinált.
  2. Hagyjuk a gyermeket felfedezni.
  3. Ne halmozzuk el játékokkal.
  4. Kerüljük a drága játékokat.
  5. A játékok megválasztásánál én nem tanácsolom az egyhangúságot (pl.: csak fa, csak műanyag, csak plüss, csak hangszer). Legyen méretében, álagában, textúrájában, funkciójában, hangzásában más és más játék megkínálva a gyermeknek.
  6. Legyen minden kisgyereknek „fiús” és „lányos” játéka is. Erről fogok majd írni, hogy miért nagyon fontos.
  7. Figyeljünk arra, hogy a játékokat idejében cseréljük. Ahogy idősödik a gyerek, úgy igénye lesz az újabb funkciójú, minőségű játékokra.
  8. A játék alatt valóban tapasztal a gyermek (mondhatjuk, okosodik), DE a gyermek azért játszik, mert ezt ÉLVEZI és ÉRDEKLI. Ez csak a felnőtt célja, hogy „okosodjon”. Hagyjuk, hogy a gyermek élvezze a játékot (közben ő „okosodik” is 😊 ).
  9. Ha „hibázik” (formabedobó), ne nyúljunk bele. Hagyjuk próbálkozni 😊
  10. Ha valamit nem akar játszani a gyerek, azt tartsuk tiszteletben. Több oka is lehet ennek, de a leggyakoribbak: egyszerűen nincs még megérve a játékra, vagy pedig „rosszkor” kínáljuk meg. Ne erőltessük. A gyerek hozza az ötleteket és mi arra építsünk 😊 Még akkor sem, ha a játékdobozra rá van írva az életkor és a gyerekünk pont annyi idős.
  11. A játéktevékenységek ne legyenek azok a helyzetek, amit aztán „be lehet mutatni” vendégeknek.

(„Nézzétek milyen okos ez a kisgyerek! Már ezt is tudja, meg ezt is….”). A gyermekekben egyébként is van egy megmutatási vágy. Ha akarja, úgyis megmutatja. Ha meg nem akarja, akkor úgy is jó. Nem mutatja meg és attól még pont ugyanolyan okos és aranyos 😊

Ha a gyermek életkorának és érettségének megfelelő játékot, eszközt, használati tárgyat kínálunk meg, akkor az fejlesztőleg hat a gyermekre. Sok játékra rá van írva, hogy „fejlesztő” hatású. Persze- egy darab papír is lehet játék és fejlesztő hatású 😊 A cél ne az legyen, hogy a gyerek „fejlődjön”, hanem az, hogy olyan játékot válasszunk, ami életkorának és érettségének megfelel és szívesen játszik vele.
Jó, ha a szülőben van egyfajta tudatosság játékokat illetően is. Érdemes például kevés játékot elérhetővé tenni a gyermek számára és azt cserélgetni (pl.: néhány naponta 1-2 játék cserélődik a megkínált 10- 12 játékból).

Érdemes szem előtt tartani, hogy a gyermeknek minden játék- az újságpapír, a cipők, a papucsok. Volt egy kedvenc családom (bőrgyógyász anyuka). Náluk már csak a WC kefe volt tiltólistás, de azt is kapott a gyermek egy steril darabot 😀 Azt már minden szülő tudja és hallotta, hogy a gyermeket az érdekli, amivel MI foglalatoskodunk és arra kíváncsi a legjobban, amit nap, mint nap lát. Nekem szent meggyőződésem, hogy ezért imádják a papucsot, mert hetekig- hónapokig látják hason fekve a talajon és aztán végre egyszer megszerzik maguknak:D

Minden szülőt arra bíztatok, hogy lazán fogja fel ezeket a helyzeteket. Ne keresse azokat a játékokat, amitől a gyerek a „legokosabb” lesz. Legyen néhány játék otthon, de ne görcsöljünk azon, ha a gyereket az baromira nem érdekli és inkább megy és felfedezi az „egész” világot. Eljön majd az a kor, amikor már nagyon fog ragaszkodni a játékaihoz és nagyon szépen el fog játszani a játékokkal (is).

img
img